Efterlevande makes arvsrätt

Vi tänkte skriva ett testamente enl. följande: att vi önskar att den efterlevande ärver all kvarlåtenskap o får bo kvar i orubbat bo. Att särkullbarn ska vänta med sitt arv tills båda gått bort o då få ut hela arvslotten. Om de kräver att få ut arv direkt utgår bara laglotten och inget mer senare. Annars om de väntar tills vi båda är borta ska arvet delas i två lika delar. Varav den ena går till mannens arvingar o den andra till kvinnans, av det som finns då. Det finns särkullbarn på båda sidor samt gemensamma barn. Ärver särkullbarn efter den första boupptäckninen eller den sista/andra? Funderingar kring detta? Ok, för alla? Vill framförallt skydda den efterlevande! Fri förfoganderätt eller full äganderätt?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! En makes arvsrätt regleras i 3:1§ Ärvdabalken (ÄB) (https://lagen.nu/1958:637#K3), som anger att kvarlåtenskapen ska tillfalla den efterlevande maken. Dock omfattar det endast ett särkullsbarns laglott om denne har avstått från sin rätt att direkt få ut sin laglottsandel från arvet. Annars ärver ett särkullsbarn efter den första bouppteckningen. Om ni i testamentet skriver att särkullsbarnet måste vänta på sin laglott tills båda gått bort, kan jämkning begäras av testamentet enligt 7:3§ ÄB (https://lagen.nu/1958:637#K7). Det är inte säkert att den efterlevande får bo kvar i orubbat bo, för om särkullsbarnet inte avstår från sin laglott till förmån för den efterlevande maken måste medel finnas för att täcka dennes arv. Eftersom varje arvlåtare är fri att förordna om sin kvarlåtenskap, så länge inga lagregler bryts, kan ni föreskriva i testamentet att endast laglotten utgår om särkullsbarnet vill utfå sitt arv direkt och annars hela arvslotten. Efterlevande make erhåller den avlidnas egendom med fri förfoganderätt, eftersom det finns efterarvingar. Det innebär bland annat att den efterlevande inte genom testamente får förordna över den kvotdel av sin förmögenhet som innehas med fri förfoganderätt. Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare