Återkallelse av testamente

Mamma är omgift med Per. Per har fem barn med andra kvinnor, han ex hustrur. Pers barn är äldre och yngre än jag. Jag är mammas enda barn. Jag vill nu att hon testamenterar så mycket som möjligt till mig om hon går bort före Per. Hur kan detta bast göras? Mamma och Per har skrivit ett testamente som ligger i kassaskåpet. Det säger att alla sex barn skall behandlas lika. De har inkluderat "orubbat bo" i testamentet. Testamentet ar vittnat av Pers syster och en annan man som inte finns längre. Är detta testamente giltigt då Pers syster ar vittne? Inget av barnen har skrivit under. Mamma vill häva testamentet då hon inte vill att de tre äldsta barnen skall få ärva något. Hur är det med den saken? Om det är giltigt hur kan det hävas? Om hon är sjuk hur kan då det nuvarande testamentet återkallas (om det är giltigt)? Hon kommer aldrig att kunna bränna eller riva sönder det då det ligger i kassaskåpet och hennes man skulle aldrig tillåta det. Om Per inte tar fram det instiftade testamentet från kassaskåpet, skapar det några problem? Det kan ju vara så att han inte vill ändra på det. Tack på förhand. Med vanlig halsning Linda

Lawline svarar

Hej Linda! *Nuvarande* *testamente* För att ett testamente ska vara giltigt, ska testatorns (din mamma) underskrift av testamentet bevittnas av två personer. Dessa personer kallas för solennitetsvittnen, vilket betyder att deras närvaro är absolut nödvändig för testamentets giltighet, se 10 kap. 1 och 2 §§ Ärvdabalken (ÄB), https://lagen.nu/1958:637#K10P1S1. 10 kap. 4 § ÄB reglerar vem som får kallas som testamentsvittne. Det föreligger inga hinder för Pers syster att agera som vittne, se https://lagen.nu/1958:637#K10P4S1. Det nuvarande testamentet är alltså giltigt i dess nuvarande form. *Återkalla* *nuvarande* *testamente* Återkallelse av ett testamente regleras i 10 kap. 5 § ÄB, se https://lagen.nu/1958:637#K10P5S1. Det bästa sättet att återkalla ett testamente är, precis som du har antytt, att bränna eller riva sönder det. Att Per motsätter sig detta utgör dock inget problem. Istället för att definitivt förstöra det nuvarande testamentet så kan din mamma upprätta ett nytt testamente. I det nya testamentet ska din mamma otvetydigt ge tillkänna att det första testamentet inte längre ger uttryck för hennes yttersta vilja. Det ska alltså inte råda några tvivel om att hon återkallar det gamla testamentet och att det nya ska gälla. Allt detta ska framgå av det nya testamentet. Gör din mamma på detta sätt så kommer det gamla testamentet att bli ogiltigt och det spelar då ingen roll om Per plockar fram det eller vad det står i det. Om hon inte i det nya testamentet skriver att det gamla testamentet inte ska gälla och Per då bestämmer sig för att ta fram det gamla testamentet så kan det bli en jobbig situation för dig. Det blir då en tolkningsfråga om det gamla eller det nya testamentet ger uttryck för din mammas sista vilja och vilket av testamentena som ska gälla. Det är en onödig risk att ta. *Upprättande* *av* *nytt* *testamente* *Alternativ* *A:* När din mamma upprättar ett nytt testamente så gäller samma regler som vid upprättandet av det gamla. Ett testamentes formkrav framgår av 10 kap. 1-2 §§ ÄB och innebär följande: Testamentet ska upprättas skriftligen med två vittnen. Båda vittnena måste närvara när din mamma skriver under det nya testamentet, och även dem ska underteckna handlingen så att det framgår att dem verkligen har varit där. Dem båda vittnena ska även vara medvetna om att det är ett testamente det handlar om, se https://lagen.nu/1958:637#K10P1S1. Det _ovanstående_ utgör krav för att ett testamente ska anses giltigt. Utöver detta föreskrivs att vittnena vid sina namn _bör_ anteckna yrke, hemvist, intyg rörande tiden för bevittnandet samt övriga omständigheter rörande testamentets giltighet. Detta är alltså inget krav men det hjälper er att bevisa att formkraven för upprättande av testamente, har uppfyllts, se https://lagen.nu/1958:637#K10P2S1. Vilka som får kallas som testamentsvittnen, framgår av 10 kap. 4 § ÄB, se https://lagen.nu/1958:637#K10P4S1. *Alternativ* *B:* Om din mamma är för sjuk för att upprätta ett testamente enligt ovanstående så finns det enligt 10 kap. 3 § ÄB en möjlighet för henne att upprätta ett så kallat nödfallstestamente, se https://lagen.nu/1958:637#K10P3S1. Det finns två sätt att upprätta ett nödfallstestamente: 1. Din mamma kan muntligt, inför två vittnen, förordna om sin kvarlåtenskap. 2. Alternativt kan hon skriva ett testamente för hand. Detta testamente måste hon även skriva under men det krävs inga vittnen. Om din mamma sedan tillfrisknar så mycket att hon kan upprätta ett ordinärt (riktigt) testamente enligt alternativ A så är det väldigt viktigt att hon gör det. Detta eftersom nödfallstestamentet förlorar sin giltighet efter tre månader av tillräckligt friskt tillstånd för att upprätta ett ordinärt testamente, se https://lagen.nu/1958:637#K10P3S2. Alternativ A är för övrigt säkrare än alternativ B. Har du några fler frågor så får du mer än gärna återkomma. Lycka till! Med vänliga hälsningar
Alexander WagnerRådgivare