Inbördes testamente

Ett gift par utan barn har ett inbördes testamente från 1972 med innebörden att efterlevande make ärver allt med full äganderätt. Vilka ärver när även den efterlevande maken dör? Bara den sist avlidnes arvingar eller bådas?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Genom ett testamente kan man testamentera bort all sin egendom till den som anges i testamentet. Dock har bröstarvingarna alltid rätt till sin laglott, vilken utgör hälften av den arvslott bröstarvingen skulle ha ärvt om ett testamente inte hade funnits. Det innebär alltså att om du går bort först, får dina barn dela på hälften av din kvarlåtenskap, resten tillfaller din make/maka enligt testamentet. När sedan den efterlevande går bort, kommer dennes arvingar att ärva. Hoppas mitt svar har hjälpt dig!
Kerstin EifrémRådgivare