Upprättande av testamente

Kan Ett testamente vara giltigt utan att det är bevittnat av 2 personer? Bakgrunden är att min farbror för en tid sedan ville ändra sitt testamente och jag skrev ut ett enligt hans önskemål och skickade detta med post till honom. Efter en tid kom det tillbaka påskrivet av honom men ej bevittnat. Därför skickade jag ett nytt testamente för påskrift och bevittning. Detta kom också någon vecka senare tillbaka endast påskrivet av honom. Ett par dagar senare insjuknade han och nu har han för några dagar sedan avlidit. Under den senaste sjukdomsperioden var han så dålig att det ej gick att kommunicera med honom. Det är ca 1 månad mellan de två påskrifterna på testamentena som inte är bevittnade.

Lawline svarar

Hej, Enligt 10 kap. 1 § ärvdabalken måste ett testamente bevittnas av två personer. Kravet på bevittning upprätthålls starkt och i de fall bevittning inte skett eller inte skett på korrekt sätt är testamentet ogiltigt. Enligt 13 kap. 1 § och 14 kap. 5 § ärvdabalken krävs dock att en arvinge klandrar testamentet för att det ska förklaras ogiltigt. I 10 kap. 3 § regleras fall då ett testamente kan vara giltigt även utan bevittning. Nämligen då testatorn på grund av sjukdom eller annat nödfall varit förhindrad att upprätta ett testamente med två vittnen. Detta är dock inte fallet i ditt exempel och det obevittnade testamentet skulle förklaras ogiltigt av domstol om någon arvinge skulle klandra det. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare