upprättande av testamente under senilitet

Får man skriva ett testamente om man är senil vid dödsbädden? Får man skriva ett testamente om man är senil?

Lawline svarar

Hej, Arv och testamente regleras i ärvdabalken (ÄB) (https://lagen.nu/1958:637) Ett testamente äger inte giltighet då det upprättas av en person som är under påverkan av en psykisk störning, enligt 13 kap. 2 § ÄB. Till psykisk störning räknas enligt lagen inte bara de traditionella psykiska sjukdomarna, utan även annan förvirring som till exempel senilitet. Resultatet blir att testamentet är ogiltigt och talan om detta, så kallad klandertalan, måste väckas vid domstol inom sex månader från det att arvingen delgivits testamentet, 14 kap. 5 § ÄB. Vid sjukdomar där perioder av förvirring avlöser perioder av klarhet gäller det att i domstolen fastställa i vilket tillstånd testatorn var vid testamentets upprättande och ifall testamentet därför är giltigt eller inte. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare