Inbördes testamente

Min blivande man äger ett hus, som jag ska flytta till. Vi ingår äktenskap då också. Vi har bara barn från tidigare äktenskap, inga gemensamma. Om jag avlider när jag flyttat till hans hus, så undrar vi om mina barn(som är över 18 år o aldrig bott i hans hus) har rätt att ärva, göra anspråk på hans hus? Vi vill inte det.Men vi vill att jag ska få bo kvar om han avlider. Har hans vuxna barn rätt att ärva mina ev. tillgångar? Hur gör man bäst?

Lawline svarar

Hej! Då ni ingår äktenskap slås era tillgångar samman till ert gemensamma giftorättsgods. Allt ni äger som inte är enskild egendom utgör giftorättsgods och ägs av er båda med hälften vardera, se 7 kap 1 § ÄktB, https://lagen.nu/1987:230#K7P1S1. Detta utgör sedan er kvarlåtenskap då ni går bort och det är detta som skall fördelas mellan arvingar och testamentstagare. För att skydda sina tillgångar från att de ska bli en del av den gemensamma kvarlåtenskapen och således tillfalla sin makes arvingar bör man göra sin egendom till enskild egendom. Detta kan man göra på flera olika sätt, se 7 kap 1 https://lagen.nu/1987:230#K7P1S1 Du och din make kan skriva ett inbördes testamente för att på så sätt säkerställa att ni ärver varandra då det finns särkullebarn i bilden (gemensamma barn måste nämligen vänta på att utfå sitt arv tills båda föräldrarna har gått bort) i enlighet med den fria testationsrätten. Dock begränsas den fria testationsrätten av att dels era barn har en rätt till sin laglott (hälften av deras arv), förutsatt att de begär jämkning av testamentet, och dels av att eventuella särkullebarn alltid har rätt att utfå sin laglott direkt. Det ni förslagsvis bör göra är alltså att försöka komma överens med era barn om att de ska avstå från sin rätt till att taga arvet direkt och istället vänta på detta tills ni båda har gått bort se 3 kap 9 § ÄB, https://lagen.nu/1958:637#K3P9S1. Detta är dock inget som kan tvingas fram på laglig väg. Ni kan alltså inte komma ifrån att era särkullebarn har en rätt till hälften av er del av kvarlåtenskapen så fort ni gått bort, om ni inte lyckas komma överens med dem att avstå från denna rätt vill säga. Lycka till!
Martina BlombergRådgivare