Testamente till förmån för barnen framför make

Jag är gift och har inga papper skrivna inget äktenskapsforord eller något. om jag skulle dö vill jag att mina två döttrar delar mina sparpengar utan att de går till min man. Kan jag skriva ett testamente, och bevittnas av mina döttrar eller det måste vara helt utomstående. Är det så jag skall göra för att vara säker på att mina döttrar får mina pengar?

Lawline svarar

Hej! Det viktiga att komma ihåg här är att giftorätten har företräde framför testationsrätten. Vilket betyder att du (som gift) bara kan förfoga över halva giftorättsgodset som du och din make äger. Giftorättsgodset är allt ni äger om det inte finns några förbehåll i gåvobrev eller dylikt om att egendomen ska vara enskild. Så om dina sparpengar utgör halva eller mindre än halva värdet av ert totala giftorättsgods kan du testamentera bort allt till dina döttrar. Att upprätta ett testamente är ett utmärkt alternativ för att försäkra sig om att dina döttrar får dina sparpengar. Det finns regler om vilka som får vara testamentsvittne. Enligt 10:4 ÄB får inte testators make vara vittne och inte heller testators eller makens barn, barnbarn och föräldrar osv. Likaså får inte den som är testamentstagare vara testamentsvittne. Dina döttrar får alltså inte vara vittnen. Därför bör du välja två utomstående testamentsvittnen. Du finner ärvdabalken (ÄB) här https://lagen.nu/1958:637 Lycka till och hoppas att du fick svar på dina frågor! Vänligen
Oscar SundholmRådgivare