FrågaÖVRIGTÖvrigt28/04/2011

Fotografering av gäster på retaurang

Hej, Jag driver en resturang och undrar om jag får ta bilder, typ vimmelbilder, och lägga ut på restaurangens hemsida utan att ha de som ör med på bildernas medgivande.

Lawline svarar

Hej! En restaurang är att ses som en näringsverksamhet. Att lägga upp bilder på restaurangens hemsida blir då reklam för näringsidkare och då är lagen om namn och bild i reklam tillämplig se https://lagen.nu/1978:800. För att lägga upp en bild på hemsidan krävs enligt 1 § nämnda lag, samtycke från personen på bilden. Läggs bilden upp utan samtycke kan man enligt 2 § dömas till böter även om det skedde oaktsamt. Man kan alltså inte försvara sig med att man inte visste att det var förbjudet. Även andra personer som medverkar till att lägga upp bilden kan dömas. Hoppas svaret varit till hjälp! Vänlig hälsning
Elin KarlssonRådgivare