Testamenterad egendom med fri förfoganderätt

Hur skall man tolka ett testamente med nedanstående text och vad gäller för äganderätten/lagfarten till kvarlåtenskapen: Undertecknad NN förordnar såsom min yttersta vilja och testamente att efter mitt frånfälle all min kvarlåtenskap skall sålunda fördelas: Hälften av min sommarstuga skall med fri förfoganderätt tillfalla min sambo. Sedan även min sambo avlidit skall nämnda kvarlåtenskap med full äganderätt tillfalla mina bröstarvingar HH och II med fördelning dem emellan enligt lag.

Lawline svarar

Hej, fri förfoganderätt innebär en form av inskränkt rätt till delen i sommarstugan. Det innebär att sambon i fråga har rätt att disponera över sommarstugan men ingen möjlighet att testamentera bort den. När sedan sambon avlider faller arvet på bröstarvingarna med full äganderätt. Bröstarvingarna har därmed möjlighet att fritt förfoga över sommarstugan som vilken annan egendom som helst. Enligt lag tillfaller arvet efter en avliden person till dennes make/maka med fri förfoganderätt enligt 3 kap 1 § Ärvdabalken (1958:637). Denna lagregel gäller dock inte för sambos, men egendom kan testamenteras bort med fri förfoganderätt. Sambon i din fråga kommer med andra ord kunna disponera över delen i sommarstugan men inte testamentera bort den men annars fritt disponera över den. När sambon sedan avlider tillfaller delen i sommarstugan bröstarvingarna HH och II. Mvh Oskar Axelson
Oskar AxelsonRådgivare