Preskription på fordran.

Hej. För ett år sedan hade vi hantverkare i vår lägenhet som utförde vissa arbeten. Vi har fortfarande inte fått någon faktura för det utförda arbetet. Vad händer när det inte kommer någon faktura? Vilken skyldighet har vi som anlitare? Finns det preskriptionsregler? Hur länge kan företag dröja med att skicka fakturan? ROT-avdrag är inte aktuellt. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, Då ni i egenskap av konsumenter anlitat hantverkare i deras näringsverksamhet är preskriptionstiden enligt preskriptionslagen tre år från fordringens tillkomst. Om ni inte erhållit någon faktura inom tre år från avslutat arbete har hantverkarna således ingen möjlighet att kräva er på ersättning för deras arbete i er lägenhet. Ni har inte heller någon skyldighet att påminna hantverkarna om att skicka en faktura, utan det är upp till företaget att kräva er på betalning. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare