Avstående från arv

Hej! För ca 15 år sedan skrev jag ett brev till mina syskon i Norge där jag skrev att jag avstod mitt arv pga skulder. Min far lever fortfarande och jag har fått en bättre ekonomisk situation. Jag undrar nu hur jag skall göra för att ångra mitt arvsavstående för att det skall vara giltigt.

Lawline svarar

Hej, Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB)(https://lagen.nu/1958:637). En arvinge kan själv utesluta eller skjuta upp sin rätt till arv på i princip två olika sätt, arvsavsägelse och arvsavstående. Avstående från eller avsägelse av rätt till arv kan ske såväl före som efter arvlåtarens död. Nedan redogör jag kort för de två olika alternativen. Avsägelse av rätt till arv regleras i 17 kap. 2 § ÄB. Avsägelse kan ske på två sätt, antingen genom att arvingen godkänner ett av arvlåtaren upprättat testamente eller genom att arvtagaren skriftligen hos arvlåtaren klargör att man avstår från sin arvsrätt. En bröstarvinges avsägelse är bindande endast om arvingen har fått skäligt vederlag eller om egendom vars värde motsvarar laglotten har tillfallit arvingens make eller bröstarvingar, se 17 kap. 2 § ÄB. En arvsavsägelse medför att den avstående arvingen helt och oåterkalleligt avstår från sitt rätt till arv. En giltig arvsavsägelse innebär vidare, om inget annat framgår av omständigheterna, att inte heller den avståendes avkomlingar får ta del av arvet, 17 kap. 2 § 3 st ÄB. Ett avstående från arv behöver inte, till skillnad från arvsavsägelse, betyda att arvlåtaren helt och oåterkalleligt avstår från arvet. Istället innebär arvsavstående att arvingen avstår från sitt arv och låter arvet gå vidare ner i arvsklassen. Den avstående arvinges bröstarvingar träder i detta fall i arvingens ställe. Tidigare utnyttjades arvsavstående främst för att uppnå skattemässiga fördelar. Eftersom arvsskatten avskaffades år 2005 finns det numera sällan anledning att göra arvsavstående. Under förutsättning att din far är svensk medborgare är min bedömning att ditt arvsavstående troligtvis inte är bindande då det inte skett i behörig ordning. Det skadar dock inte att föra konversation med syskon och far, för att förvissa sig om läget och på så vis slippa framtida problem. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare