Klander av testamente

En följdfråga. Testamentet som skrivits har bevittnats av enligt mig jäviga personer såsom bröstarvinges sambo och bröstarvinges dotters sambo samt två till vittnen som ej varit närvarande (har frågat dom) utan endast skrivit på att papperet är ett testamente. Jag funderar på att klandra detta men undrar nu. I efterhand har det också uppkommit att det finns ett annat testamente som skrivits tidigare men det finns ett tillägg i det senare. Om jag nu klandrar det sista som jag anser ej va riktigt bevittnat faller det då tillbaka på ett testamente som är skrivit tidigare.

Lawline svarar

Hej, En klandertalan måste väckas inom sex månader från testamentets delgivning, 14 kap. 5 § ärvdabalken, ÄB. Om talan inte väcks inom denna tid kommer testamentet att bli giltigt, även om det föreligger grund för ogiltighet. Klandertalan kan föras både mot testamentet i dess helhet och mot viss testamentstagare. Om talan förs mot viss testamentstagare så kommer, om talan bifalles, ogiltighet endast att träffa berört förordnande medan resterande testamente förblir giltigt. Om klanderalan förs mot testamentet i dess helhelt så kommer inte ett äldre testamente att träda i dess ställe. Det äldre testamentet har förlorat sin verkan i och med upprättandet av det senare. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare