Inbördes testamente

Hej, Jag och min sambo har köpt ett hus som vi äger 50% vardera. Vi har inga gemensamma barn men min sambo har tre barn sedan tidigare. Vad händer om min sambo går bort och vad bör vi skriva rent juridiskt för att skydda varandra vid någons bortgång?

Lawline svarar

Hej! Sambos ärver inte varandra om man inte upprättat ett testamente. Så om din sambo avlider kommer alla dennes tillgångar, bl.a. halva huset, tillfalla sambons tre barn. Ett lämpligt sätt att skydda varandra vid någons bortgång är att man har skrivit ett inbördes testamente. Ett inbördes testamente är egentligen två testamenten där man har skrivit in att den efterlevande sambon ska ärva den avlidne. Men oavsett om ni har upprättat ett inbördes testamente, kommer alltid din sambos barn ha rätt till sin laglott, d.v.s. halva arvslotten. Så om ni skulle ha upprättat ett inbördes testamente och din sambo dör har dennes barn rätt till 25 % av fastigheten. Denna regel är tvingande men man kan skriva in i testamentet att din sambos barn kommer att ärva även dig, om de avstår från att begära ut sin laglott vid din sambos död. På detta sätt kan man försöka övertala dem att inte begära ut sin laglott och att de då totalt sett får ett större arv, om de väljer att vänta på det. Eftersom att jag inte närmare vet hur ni vill skydda varandra är det svårt att säga vad som bör stå i testamentet. Är ni osäkra bör ni lämpligen ta hjälp att upprätta testamentet. Hoppas att du blev lite klokare av mitt svar! Vänliga hälsningar
Oscar SundholmRådgivare