Upprättande av testamente

Jag är frånskild och har tre vuxna barn som skall ärva mej. Hur hittar jag en mall/form för ett testamente så att det blir juridiskt riktigt

Lawline svarar

Hej, Formkraven för upprättande av testamente återfinns i 10 kap. Ärvdabalken och för testamentes giltighet krävs att testamentet upprättas skriftligen och med två vittnen som intygar testatorns underskrift. Uppfylls detta är testamentet juridisk bindande. För att inte riskera tolkningstvister av testamentets innebörd bör dock hjälp tas av en verksam jurist. Det finns mallar att finna på internet, men dessa säkerställer inte på något vis att innehållet blir så klart att testamentet inte blir föremål för tvist avseende dess innebörd. För att vara säker på att allt blir rätt bör således en jurist anlitas. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare