FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt06/04/2011

Barns medborgarskap

Undrar om medborgarskap om fadern är fransman, modern är svensk och barnet är född i U.S.A, där föräldrarna jobbar och är bosatta ? Kan man ha 3 medborgarskap? Hur fungerar det+

Lawline svarar

Hej, Olika länder tillämpar olika regler för hur man förvärvar medborgarskap. Det finns två huvudprinciper, på latin jus soli och jus sanguinis. Jus soli innebär att ett barn förvärvar medborgarskap om det föds i landet. Jus sanguinis innebär att rätten till medborgarskap i viss stat följer med barnets härstamning, d v s föräldrarnas (vanligen i första hand moderns) medborgarskap. Sverige, liksom de flesta europeiska länder, tillämpar som huvudregel Jus sanguinis. Enligt din fråga är modern svensk medborgare, vilken enligt den svenska medborgarskapslagen innebär att barnet får svenskt medborgarskap oavsett vart barnet föds. Detta enligt 1 § i lag om svenskt medborgarskap. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare