Arvet faller vid arvlåtarens död

Min farmor dog endast 3 dagar före min pappa. Jag har förstått att min mamma ärver allt efter pappa, men hur är det med farmors del? Är det pappa (och därmed mamma)som ärver henne, eftersom han fortfarande levde när hon gick bort, eller är det jag och min syster som är bröstarvingar?

Lawline svarar

Hej! Regler om arv hittar du i Ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637. I 1 kap. 1 § stadgas huvudregeln, att arv enbart kan tagas av den som lever *vid arvlåtarens död*. Arvet anses alltså falla vid tidpunkten för arvlåtarens död. Arvinge som lever vid arvlåtarens död, kommer att ärva arvlåtaren. Avlider arvingen själv innan arvsskiftet efter arvlåtaren sker, kommer arvingens egna arvingar att ärva kvarlåtenskapen efter honom/henne, inklusive hans/hennes arv efter arvlåtaren. Din far ärver alltså som bröstarvinge din farmor, se 2 kap. 1 § ÄB. Jag förmodar att dina föräldrar är gifta, varför kvarlåtenskapen efter din far, inklusive hans arv efter din farmor, tillfaller din mor, se 3 kap. 1 § ÄB. Med vänliga hälsningar
Jimmy MikaelssonRådgivare