FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/09/2006

Kan barn ärva när finns äktenskapsförord?

Undra hur det förhåller sig då det finns äktenskapförord på fastigheten som sk styvmoder ärver då hon har flyttat saker från vår biologiska faders AB till bostaden. Det finns även en fastighet i Frankrike som står skriven på vår far. Vi är 5 st barn från tidigare äktenskap och min far och styvmor har inga gemensamma barn.

Lawline svarar

Hej! Det låter märkligt att de genom ett äktenskapsförord har förordnat hur deras arv ska fördelas, det ska ju göras genom ett testamente. Men jag tolkar frågan som så att er far och styvmor genom äktenskapsförord har gjort så att fastigheten har blivit styvmoderns enskilda egendom. Detta innebär att vid en bodelning ska inte hennes enskilda egendom räknas med. Ifall er far således dör har ni ingen rätt att ärva fastigheten då den inte kommer att tillfalla dödsboet. Vad gäller fastigheten i Frankrike så är det avgörande om den utgör hans enskilda egendom eller giftorättsgods. Om det är giftorättsgods har styvmodern i princip rätt till hälften av denna fastighets värde eftersom en likadelning sker vid bodelningen men att den vid lottläggningen bör tillfalla er faders sida, eftersom den är hans. Ni kan alltså ärva fastigheten i Frankrike både om den utgör enskild egendom eller giftorättsgods.
Anna BergmanRådgivare