Testamentes giltighet

Min moster avled efter en kort tids sjukdom (stor hjärntumör) som medförde svår förvirring, minnessvårigheter och oförmåga att ta hand om sig själv. Hennes särbo författade ett testamente, som skrevs under av henne då hon låg svårt sjuk på sjukhem. Vittnena försökte senare att återkalla sina vittnesmål då de ansett att min mosters underskrift erhållits under särbons tvång. Yrkande om ogiltigförklaring av testamentet har fått avslag i tingsrätt och hovrätt. Särbon har sålt vissa av min mosters ägodelar som förvarats i hans lägenhet, och yrkar nu på resterande arv. Är det rimligt att testamentet giltigförklarats trots förvirring och beroendeställning? Har särbon rätt att sälja hennes tillhörigheter innan bouppteckning? Finns något ytterligare vi kan göra för att bestrida testamentet och särbons förfarande?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler för ett testamentes ogiltighet finns i Ärvdabalken. I 13 kap 3 § anges att testamentet inte är gällande om någon tvingat testatorn att upprätta testamentet eller förmått honom eller henne till det genom missbruk av hans eller hennes oförstånd, viljesvaghet eller beroendeställning. Enligt 14 kap 5 § ska en klandertalan väckas inom sex månader från det att man fick reda på vad som stod i testamentet. Eftersom både tingsrätt och hovrätt har prövat giltigheten så antar jag att det är en klandertalan ni har fört. Om inte er moster hade några bröstarvingar finns inget hinder mot att hon testamenterar bort hela sin kvarlåtenskap till sin särbo. Hoppas mitt svar har hjälpt er! Med vänlig hälsning
Kerstin EifrémRådgivare