Testamente och internationell arvsrätt

Hej! Jag har en fråga om internationell arvsrätt. Är född i Tjeckien men är nu enbart svensk medborgare. Har inte varit gift i Sverige och har inga barn varken här eller annanstans och har inga syskon.Min mor dog här 1979 och så vitt jag vet så har hon haft en bror och en syster som bor kvar i Tjeckien men vet ej om dom är i livet, vet bara att deras barn lever. Min far dog i Tjeckien ca 1960.Min mormor dog 1975 och min morfar har jag inte alls träffat. Farfar och farmor har jag inte heller träffat. Vem ärver mig om jag skulle gå bort? Kan testamentera mitt arv till någon annan/lägre bort i släktledet, tänker då på min mormors systers barn + barnbarn etc?? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Då du är svensk medborgare är det svensk lag som är tillämplig, se 1 kap 1 § Lag (1937:81) om internationella rättsförhållanden rörande dödsbo https://lagen.nu/1937:81 I svensk rätt är huvudregeln att testatorns vilja skall respekteras i så stor utsträckning som möjligt, se 11:1 Ärvdabalken (ÄB) https://lagen.nu/1958:637. Det finns dock vissa inskränkningar när testatorn är gift (se 3:1 st 2 ÄB och 12:2 ÄB) eller om testatorn har barn (se 7:1 ÄB). Om testatorn varken är gift eller har barn är han/hon fri att testamentera sin egendom till vem som helst. Vänliga hälsningar
Carina PerssonRådgivare