Testamente som inte är underskrivet

Om ett testamente ej är underskrivet eller bevittnat men ändå har all information om hur den avlidne vill dela upp sina tillgångar kan det gälla ändå?

Lawline svarar

Hej! För att ett testamente ska vara giltigt krävs det att det är undertecknad och att underteckningen är bevittnas av två personer, det står i 10 kapitalet 1 paragrafen ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637). Kravet på underskrift och vittnen är formkrav och om de inte är uppfyllda så är testamentet ogiltigt och det finns tyvärr inget som kan göra det giltigt i efterhand. Dock så måste någon väcka talan att testamentet är ogiltigt inom sex månader från det att personen fick vetskap om testamentet, det står i 14 kapitalet 5 paragrafen ärvdabalken. Om alla som är berörda av arvet från den som har avlidit godkänner det som står i testamentet så kan det användas när personens egendom ska fördelas. Bröstarvingar, alltså ens barn eller barnbarn om ens barn har avlidit, måste få hälften av vad de skulle ha fått om det inte fanns något testamente, men de kan självklart säga ifrån sig den rätten. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare