Vad händer med legat om testamentstagare avlider före testator?

Hej Min far dog för ett år sedan. Nu har en person i sitt testamente tagut upp ett antal personer som var och en skall få ett legat om x kronor. I och med att min far har avlidit så stryks därmed hans legat och han får inget. Är detta en korrekt tolkning eller träder min fars arvingar in i hans ställe?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler om arv och testamente återfinns i ärvdabalken (ÄB). 11 kap reglerar frågor om tolkning av testamente, se https://lagen.nu/1958:637#K11. 11 kap 10§ definierar ”legat” på följande vis. ”Med legat förstås särskild i testamente given förmån, såsom viss sak eller visst penningbelopp eller nyttjanderätt till egendom eller rätt att därav njuta ränta eller avkomst.” 11 kap 6§ reglerar den situation som är aktuell i detta fall, att testamentstagaren har avlidit före testator (den som upprättat testamentet). Enligt lagrummet gäller för detta fall att testamentstagarens avkomlingar träder in dennes ställe under förutsättning att avkomlingarna har arvsrätt efter testatorn. Frågan om vem som har arvsrätt efter en avliden regleras i ÄB 2 kap, se https://lagen.nu/1958:637#K2. Det bör dock tilläggas att 11 kap 6§ enbart utgör en presumtion vid tolkningen av testators vilja. Har denne tidigare bevisligen uttalat eller på något sätt gjort klart vad han/hon önskar ska hända med egendomen för det fall att testamentstagaren avlider före testatorn, gäller regeln i 6§ inte. Härvid görs istället en tolkning av testators vilja i enlighet med 11 kap 1§ ÄB, se https://lagen.nu/1958:637#K11. Sammanfattningsvis beror svaret på din fråga på om din fars avkomlingar enligt reglerna i ÄB 2 kap hade varit arvsberättigade efter testator. Detta medför att om testator testamenterat legat till ex. kusiner eller vänner (som ju ej är arvsberättigade enligt 2 kap 4§ ÄB), finns inte någon rätt för den avlidne testamentstagarens avkomlingar att träda in i dennes ställe, såvida det inte kan visas att testator har uttryckt detta önskemål. Hoppas svaret varit till hjälp! Med vänlig hälsning
Caroline NilssonRådgivare