FrågaÖVRIGTÖvrigt23/02/2011

Radio och tv-avgift, public service

Regeringen har på förslag att TV-licens ska vara obligatorisk för alla hushåll som har dator och internet .Detta skall,om jag förstått det hela rätt, genomföras via extra pålagd skatt på internetabonnemanget .De kanske tar för givet att alla tittar på TV men det är ju inte sant. Det innebär ju att man måste betala för något man inte har eller använder sig utav. Kan det vara rimligt och kan man göra så? Vilken lag styr detta? Personligen tittar jag aldrig på TV(har ingen TV och tittar ej heller via dator) och har varken lust eller råd att betala för något jag inte använder mig utav men man kommer ju inte heller att kunna bevisa att man inte tittar.

Lawline svarar

Hej! Din fråga inkom 2011-02-23, en dag efter att SVT's VD skrivit en debattartikel i Dagens nyheter, som fått stor uppmärksamhet i media. Hon ansåg att radio och Tv-avgiften delvis bör förändras och ville att regeringen skulle undersöka om det var möjligt att i Sverige införa en liknande finansiering av public service som Tyskland ska införa år 2013. Förslaget gick inte ut på att införa en skatt på internetabonnemanget utan innebar i korthet att alla hushåll ska betala en obligatorisk månatlig avgift. Denna avgift ska användas för att finansiera public service. I själva förslaget togs alltså ingen hänsyn till innehav av tv-mottagare, internetabonnemang etc, utan alla hushåll borde enligt förslaget betala denna avgift. Någon utförligare förklaring om hur själva avgiften borde utformas gavs inte i förslaget. Detta förslag var som sagt en debattartikel av SVT's VD och inte ett förslag ifrån regeringen. SVT är ett aktiebolag som är helägt av den statliga stiftelsen, Förvaltningsstiftelsen för SVT, SR och UR. Du bör inte betrakta deras VD som en representant för regeringen. Regeringen lämnade år 2009 en proposition till riksdagen, prop.2008/09:195 (http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=37&dok_id=GW03195). I denna proposition föreslogs vissa ändringar i lagen (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst (https://lagen.nu/1989:41). Regeringen gjorde dock i propositionen bedömningen att nuvarande finansieringssätt av public service bör fortsätta gälla. Något senare konkret förslag från regeringen, där ställning tas till hur finansieringen av Public Service bör utformas kan jag ej hitta. Det är dock troligt att det inom en snar framtid, kommer tillsättas en utredning om hur public service ska finansieras efter 2013, men det går ej idag att uttala sig om vad den utredningen kommer komma fram till. Det finns som sagt idag inget nytt lagförslag på området att göra en bedömning av, men idag regleras i alla fall, skyldigheten att vid innehav av tv-mottagare, betala radio och Tv-avgift i Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst (https://lagen.nu/1989:41). Med vänliga hälsningar
Jimmy MikaelssonRådgivare