FrågaÖVRIGTÖvrigt09/02/2011

Amerikansk visum

Jag och en kompis ska resa till USA senare i år. Nu är det så att jag för 4 år sedan blev straffad för misshandel (ett slag i ansiktet så blodvite uppstod, jag var 19 år) och dömd till villkorlig dom i 2 år och dagsböter. Hur stor är chansen att få turistvisum om jag söker på amerikanska ambassaden. Om jag chansar att åka in på VWP och åker fast i tullen vad kan hända då? Tack för svar!

Lawline svarar

Hej, De kriterier som uppställs för att få amerikanskt visum är något som regleras i amerikansk lag, varför vi i Lawline inte kan besvara denna fråga. För svar på din fråga får du vända dig direkt till den amerikanska ambassaden, som förmodligen kan besvara din fråga. Om du reser dit utan korrekt visum riskerar du att inte bli insläppt i landet. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare