FrågaÖVRIGTÖvrigt09/02/2011

Parkeringsvakts möjlighet att ta kort på felparkerad bil

Hej, Undrar om det är lagligt att ta kort på felparkerade bilar? Det har säkert prövats i rättslig instans, och jag har sökt på nätet men inte hittat något svar. En p-vakt tog kort på min bil, hade registrerat boten, men inte skrivit ut den. Hur lång tid efter att p-tiden gått ska de vänta innan de lappar? Går det att överklaga i så fall? Hälsningar

Lawline svarar

Hej, Det finns inget lagregel som hindrar en parkeringsvakt att ta kort på en felparkerad bil för att sedan använda kortet som bevismedel. Kontrollavgift får tas ut direkt efter att parkeringstiden gått ut. Däremot är det många parkeringsbolag som har som intern praxis att vänta ett antal minuter innan man tar ut en avgift, detta är dock inget som regleras i lag. Anser du att parkeringsavgiften är felaktigt uttagen går det att överklaga denna i Tingsrätt. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare