FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder07/02/2011

Påföljder för 15- och 16åring

Jag och en kompis blev tagna i en trafikkontroll. Vi är 15 respektive 16 år. I bilen hade vi stöldgods på ett ca. värde av 8000kr. Vi blev förhörda på polis station. Frågan är nu, vad kommer förmodligen att hända med mig och min kompis? Blir det dagsböter och/eller ungdomstjänst? Tack på förhand! Anton

Lawline svarar

Hej, För att kunna utreda vad som troligtvis kommer att hända med er så behöver man reda ut vilka brott som ni har begått och därmed vilka straffskalor som är tillämpliga. Jag kommer därför först presentera de brott som ni kan tänkas ha begått för att därefter redogöra för hur domstolen bedömer era gärningar. Den utav er som vid tillfället körde bilen har gjort sig skyldig till olovlig körning enligt Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott, 3 § (lagen finner du här: https://lagen.nu/1951:649). Lagrummet stadgar att den som uppsåtligen kör ett körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad (till exempel kör en bil utan att ha ett B-körkort) gör sig skyldig till detta brott. Påföljden vid olovlig körning av normalgraden är böter. Skulle brottet anses vara grovt så kan fängelse i högst sex månader utdömas. Det som ligger till grund för en bedömning för huruvida brottet är grovt är bland annat om brottet skett vanemässigt, det vill säga om den som framförde bilen ofta kör olovligt. Det krävs relativt mycket för att brottet skall bedömas som grovt. Med anledning av detta och då jag inte vet huruvida den av er som körde bilen tidigare har blivit straffad för olovlig körning eller om det finns andra omständigheter som talar för att grovt brott förelegat så lämnar jag frågan huruvida brottet är grovt eller ej därhän och utgår från normalgraden. Blir påföljden böter så är huvudregeln att de döms ut i form av dagsböter enligt Brottsbalken 25 kapitel 1 § (Lagrummet hittar du här: https://lagen.nu/1962:700). När man skall bestämma antalet dagsböter så utgår man från brottets straffvärde och minst trettio och högst etthundrafemtio dagsböter kan utdömas. När man bestämmer brottets straffvärde så tas hänsyn till såväl förmildranden som försvårande omständigheter, bland annat tas hänsyn till er låga ålder, samt om ni begått tidigare brott m.m. Storleken på dagsboten bestäms enligt Brottsbalken 25 kapitel 2 § med hänsyn till den tilltalandes inkomst, förmögenhet, försörjningsskyldighet och ekonomiska förhållanden i övrigt. Dagsboten fastställs till ett visst belopp från och med femtio kronor till och med ettusen kronor. Då jag utgår från olovlig körning av normalgraden så kan bara den som kört bilen bli dömd, passageraren kan ej dömas för medverkan eftersom fängelse inte finns i straffskalen för brottet, se Brottsbalken 23 kapitel 4 § 1 stycket (https://lagen.nu/1962:700). Vad gäller stöldgodset i bilen så kommer jag behandla frågan om ni har gjort er skyldiga till häleri då det inte av din fråga framgår huruvida det är ni som stulit stöldgodset eller inte. För häleri gäller, enligt Brottsbalken 9 kapitel 6 § (: https://lagen.nu/1962:700) att den som befattar sig med egendom efter att den fråntagits annan genom brott (i det här fallet genom stöld), och då bidragit till något som vanligtvis kan sägas försvåra för ägaren att återfå egendomen. Då ni haft stöldgodset i bilen som ni har kört omkring med så bör bedömningen (utifrån den information som ni ger i frågan) bli att ni har gjort er skyldiga till häleri. Straffet för häleri är fängelse i högst två år. När man skall bestämma straffet för de brott som ni har begått så finns det en hel del omständigheter att ta i beaktande. Detta gör att det är mycket svårt för mig att kunna säga hur domstolen kommer att döma då jag inte har vetskap om mer omständigheter än de som du har angett i din fråga. Jag kommer dock nedan ge en liten bild av hur man går tillväga och vad man tar hänsyn till vad gäller unga lagöverträdare. Enligt Brottsbalken 29 kapitlet 7 § så skall man, när gärningsmannen inte har fyllt tjugoett år, särskilt beakta dennes ungdom vid straffmätningen. Domstolen får döma till ett lindrigare straff än vad som är föreskrivet för brottet. Enligt Brottsbalken 30 kapitlet 5 § så får man inte döma någon under arton år till fängelse om det inte finns synnerliga skäl för det, några synnerliga skäl för att döma någon av er till fängelse torde inte föreligga. Brottsbalken 32 kapitlet 1 § stadgar att den som är under tjugoett år och som har begått brott får dömas till ungdomsvård om han eller hon har särskilt behov av vård eller annan åtgärd enligt socialtjänstlagen eller lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga och sådan vård eller åtgärd kan beredas den unga. Här gör man en bedömning helt utifrån den person som det gäller och jag kan därför inte gå in på huruvida det är troligt eller ej att någon av er två skulle kunna bli dömd till ungdomsvård. Bedömningen sker bland annat utifrån tidigare brott, familjesituation, gärningsmannens attityd till brottet med mera. Vården och åtgärderna skall syfta till att motverka att den dömde utvecklas ogynnsamt. Kan vårdbehovet tillgodoses inom ramen för ungdomstjänst bör kravet på vårdbehov inte anses uppfyllt och man skall istället döma till ungdomstjänst om gärningsmannen accepterar det. Brottsbalken 32 kapitlet 2 § stadgar att den som är under tjugoett år får dömas till ungdomstjänst endast om den dömde samtycker till det och påföljden är lämplig med hänsyn till hans eller hennes person och övriga omständigheter. Återigen så är straffet alltså beroende på omständigheterna i ert specifika fall. Ni kan endast dömas till ungdomstjänst om ni accepterar det. Lagrummet stadgar vidare att ungdomstjänst får utdömas om påföljden anses tillräckligt ingripande med hänsyn till straffvärdet för brotten och er eventuella tidigare brottslighet och om det inte finns skäl till ungdomsvård. När man väljer mellan ungdomstjänst och böter skall ungdomstjänst väljas om det inte är allt för ingripande. I förarbetet till paragrafen uppger man att om ett bötesstraff på mindre än 60 dagsböter är aktuellt bör ungdomstjänst inte dömas ut (se hänvisningen i rättsfallet NJA 2008 s. 626 som du finner här: https://lagen.nu/dom/nja/2008s626) När valet står mellan minst 60 dagsböter och ungdomstjänst så är det mycket som talar för att domstolen dömer till ungdomstjänst. Ungdomstjänst får dock, som jag nämnt ovan, inte utdömas om inte ni accepterar det. Man prövar, som sagt, även om det föreligger ett vårdbehov och den bedömningen sker helt utifrån omständigheterna i det specifika fallet så därför är det omöjligt för mig att svara på hur domstolen kommer att döma i era fall. Jag hoppas dock att jag har givit dig en liten uppfattning om hur domstolen resonerar och vilka lagrum som är intressanta i era fall. Har du mer frågor så återkom gärna. Med vänliga hälsningar, Roger Axelsson
Rådgivare