FrågaÖVRIGTÖvrigt31/01/2011

Hund som gåva, vem bestämmer?

Hej. Jag och min fd sambo har delad vårdnad om "vår" hund. Jag fick hunden i gåva från honom så jag står som ensam ägare, dock har han betalat henne. Har han då rätt att ta valpar på henne trots att jag säger nej?

Lawline svarar

Hej, En hund är rättsligt sett att se som en sak och när du fick hunden som gåva tog du över äganderätten, på samma sätt som du tar över äganderätten när du köper något. Att det är din före detta sambo som gett dig hunden i gåva, kanske till och med betalat för veterinärkostnader och liknande, spelar ingen roll. Det är den som äger hunden som bestämmer över den. Han kan med andra ord inte besluta om att ta valpar på hunden om du inte vill det. _Vänligen,_
Josefina BlomRådgivare