FrågaÖVRIGTÖvrigt30/01/2011

Tolkning av lagtext

Stämmer det att ordet "eller" i lagtext egentligen betyder "och"? Ifall det stämmer, är det alltid så utan undantag och hur kommer det sig att "eller" egentligen betyder "och"?

Lawline svarar

Hej, Det stämmer inte. När man skriver lagtext är man väldigt noga med att orden får den betydelse de verkligen har. Därav är det väldigt stor skillnad på ordet "eller" och ordet "och". När det står "och" i lagtext krävs att båda rekvisiten är uppfyllda och då det står "eller" räcker det med att det ena rekvisitet är uppfyllt. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare