FrågaÖVRIGTÖvrigt31/12/2010

Kontrollavgift vid parkering

Förra fredagen var det klass 2 varning och snökaos i Luleå. Min hustru kunde därför inte parkera på anvisade parkeringsplatser då de var oplogade. Akademiska hus är ägare till dessa platser och tydligen anslutande väg där min hustru parkerade Lulebo som är vårt kommunala fastighetsbolag. Vi funderar om vi kan hävda Force Major och få den parkeringsbot som utdelats ogiltigförklarad? Personligen kan man tycka att sunt förnuft borde råda och det lär väl varit ett antal hundra som parkerat fel ute vid LTU denna dag. Tacksam för ett svar på denna fråga. Kan tilläggas att det svar som hon fått från Lulebo var rätt spydigt och de hävdar att det inte åligger dem att lösa snöskottning och att det bara är att betala böter lydigt och snällt.

Lawline svarar

Hej, Enligt 10 § Lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering får avgift för felparkering inte tas ut, om det med hänsyn till omständiheterna i samband med den olovliga parkeringen framstår som uppenbart oskäligt att ta ut avgiften. Paragrafen är tillämplig då försummelsen berott på någon oförutsebar omständighet som ej är av bagatellartad natur. Som exempel på sådan situation har angetts egen eller nära anhörigs sjukdom, men även andra situationer kan komma ifråga. Jag tror dock inte att ni med framgång kan hävda paragrafen i ert fall för att undslippa betalning. När man parkerar har man en skyldighet att kontrollera att man får parkera på platsen. Att parkeringsplatsen är översnöad ger ej rätt att parkera utanför anvisat område. Lulebo har således rätt att kräva er på betalning trots omständigheterna den aktuella dagen. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare