FrågaÖVRIGTÖvrigt20/12/2010

Trafikförordningen - parkering

Parkering närmare än 10 meter bakom en T-korsning där fordon endast kan köras in, alltså inte ut varför ingen sikt är skymd. Är detta straffbart? Hoppas frågan går att förstå

Lawline svarar

Enligt kap 3 kap. 53 § Trafikförordningen stadgas att man ett fordon inte får stannas eller parkeras i en vägkorsning eller inom ett avstånd av tio meter från en korsande körbanas närmaste ytterkant. Man får alltså inte parkera närmare än 10 meter från en T-korsning, såtillvida det inte finns någon skylt uppsatt som medger att man får parkera där. Om du vill veta mer om reglerna för parkering se länk nedan: http://www.goteborg.se/wps/wcm/connect/ec4c5d8042186785a93dab6f1cf2ff43/stanna_o_parkera.pdf?MOD=AJPERES&%3BCACHEID=ec4c5d8042186785a93dab6f1cf2ff43 Med Vänlig Hälsning Natalie Lindqvist
Rådgivare