Testamentes giltighet

Hej! Min biologiska pappa avled i förra veckan. Han har inga inga andra kända barn. Jag fick ett bevittnat testamente utfärdadat 1987. (jag är bortadopterad) Vid närmare granskning så ser det ut att vara en kopia. Kommer det att gälla vid en boupptäckning? Han har två syskonbarn. vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, Regler kring arv hittar du i ärvdabalken (ÄB) (https://lagen.nu/1958:637) medan adoption regleras i föräldrabalken (FB) (https://lagen.nu/1949:381 ). Om någon blir adopterad anses denne, i rättslig mening, inte längre vara barn till sina biologiska föräldrar utan istället till sina adoptivföräldrar, 4 kap 8 § FB. Man bevarar således inte samma ställning som arvinge i förhållande till sina biologiska föräldrar. Finns ett testamente upprättat regleras fördelningen av någons kvarlåtenskap utefter detta vid testatorns död. Att testamentet upprättades 1987 utgör inte ett hinder för testamentets giltighet. De formkrav som finns för testamente hittar du i 10 kap 1 § ÄB. Formkraven innehåller bland annat krav på skriftlighet och att det skall bestyrkas av två vittnen. Det som ofta inskränker testators möjlighet att fördela sin egendom genom testamente är bröstarvingars rätt att erhålla laglott enligt 7 kap. 1 § ÄB. Men då testatorn, i rättslig mening, inte har några bröstarvingar utgör inte denna regel något hinder. Min bedömning är att kvarlåtenskapen efter din biologiske far kommer att fördelas utefter det testamente han upprättat, under förutsättning att det uppfyller formkraven. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare