Rätt att testamentera fritidshus till vänner?

Hej! Jag köpte ett fritidshus av min mamma. ( som nu har avlidit ). I köpebrevet står att den ska vara min enskilda egendom. Jag är ogift och barnlös. Min enda legala arvinge är en syster. Kan jag i testamente skriva att mina vänner ärver fritidshuset?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler om arv och testamente återfinns i Ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637. Som huvudregel gäller att var och en fritt får förfoga över sin egendom genom testamente. Vissa inskränkningar finns dock, framförallt avseende bröstarvingar (d.v.s. barn- och barnbarn o.s.v.) som alltid har rätt till sin laglott, se ÄB 7 kap 1 §. Det finns inte någon motsvarande rättighet för syskon och det står dig därmed fritt att testamentariskt förfoga över din egendom. För att ett testamente ska vara giltigt krävs enligt lag att det uppfyller vissa formkrav. ÄB 10 kap 1 § stadgar att testamente ska upprättas skriftligen med två vittnen (se https://lagen.nu/1958:637#K10). Vittnena ska bevittna när testator skriver under handlingen och ska därefter bestyrka den med sina egna namnteckningar. Vittnena måste känna till att det är ett testamente som de bevittnar, men de behöver inte känna till handlingens innehåll. Sammanfattningsvis står det dig fritt att testamentera fritidshuset till dina vänner. Då det är viktigt att testamentet upprättas på ett korrekt sätt, råder jag dig att kontakta en jurist för hjälp med detta. Hoppas svaret varit till hjälp! Med vänlig hälsning
Caroline NilssonRådgivare