FrågaÖVRIGTÖvrigt13/11/2010

texttolkning

Har en fråga om ordet dock´s betydelse i avtalstext. Här ett ex: A = krav som skall utföras B = händelse som skall inträffa Om tidpunkten för A inte avtalats skall A utföras när så avkrävs, dock inte förrän B inträffat. När kan det tidigast avkrävas att A utförs?

Lawline svarar

Hej, Textens innebörd är att A inte behöver utföras och inte heller kan krävas innan B har genomförts. Detta såvida inte tidpunkten för A reglerats genom avtal, då är avtalets innehåll gällande. Texten ifråga blir alltså aldrig aktuell så länge tiden för A har reglerats i avtal. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare