11 kap 4 § föräldrabalken, domstol beslutar om godmanskap

Hej, kan jag bli god man till min mor, snart 90 år.

Hon har nyligen erhållit hemtjänst med, städ, tvätt, promenad när ork finnes.

Jag skjutsar henne tor vårdcentral för PK prov minst 2 ggr per månad, jag handlar, sköter räkningar, gör alla inköp, apoteksärenden, gör mindre resor, lagar mat, etc.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om någon p.g.a. sjukdom, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållande behöver hjälp med att bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person ska en domstol om det behövs besluta om ett godmanskap. Domstolen får dock inte besluta om ett sådant godmanskap utan samtycke från den berörda, om inte den enskildes tillstånd hindrar att hennes mening inhämtas (11 kap 4 § föräldrabalken). Detta innebär att ifall du vill bli god man till din mor ska en domstol besluta om en god man behövs och, beroende på om det är möjligt, så måste din mor lämna samtycket till detta. När domstolen ska besluta om vem som ska utses till god man kan din mor föreslå dig. Ifall du är lämplig som god man och villig att åta sig uppdraget kommer domstolen utse dig till god man.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare