FrågaÖVRIGTÖvrigt04/10/2010

Övrigt

Du arbetar som nybliven biträdande jurist vid Bondhålas advokatbyrå, då Carl kommer instörtande med andan i halsen och vilt viftande med ett papper, som han håller i handen.Pappret visar sig vara ett avtal mellan Carl, som är potatisodlare med ekologisk inriktning, och Solrosen AB, grossist i frukt och grönt. Avtalets innehåll mynnar ut i att Carl skall leverera 800 kg potatis till ett pris av 2:50/kg. Carls upprördhet beror på att han, enligt egen uppfattning, avtalat att sälja sin potatis till ett pris av 4:50 kr/kg.Carl berättar följande. Under en god lunch tillsammans med Solrosens representant Ture Glassig kom man överens om att Solrosen skulle betala 4:50 kr/kg. Efter lunchen gick de gemensamt upp på Solrosens kontor, där ett avtalsförslag presenterades och priset skrevs in. Då Glassig klumpigt nog välte en kopp kaffe över avtalet, fick det skrivas om. Detta gjordes av en medhjälpare på Glassigs kontor. När det nyskrivna avtalet lades fram för Carl, skrev han under utan att läsa avtalet en gång till. De hade ju varit helt överens. Nu kräver Solrosen leverans enligt avtalet och Carl behöver Din hjälp att klara sig ifrån avtalet. Hur vill Du lägga upp Din talan om ogiltighet? Motivera ditt svar väl och ange relevanta lagrum!

Lawline svarar

Hej! Vänligen notera att Lawline inte är till för att besvara tenta- och övningsfrågor! Vi hjälper personer med verkliga juridiska problem. Med vänlig hälsning, Emma Bengthsson
Lawline RådgivareRådgivare