FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott18/08/2010

Snötäckt hastighetsskylt

Jag har blivit åtalad för hastighetsöverträdelse vid fartkamera. Kameran föregicks av 2 ggr 50-skylt med c:a 100 meter emellan, den första 50-skylten var helt snötäckt, den syntes ej från bilen. Åklagaren menar att det är betydelselöst. Vad säger ni?

Lawline svarar

Hej, Det åklagaren påstår är helt rätt. Även om du inte kunnat se skylten förväntas du känna till de lagar och regler gäller som gäller. När gällande hastighet förändras sitter det även skyltar på båda sidorna av vägen, just för att man som förare ska veta att hastigheten förändras. Med vänlig hälsning
Andreas VinqvistRådgivare