Förskott på arv

Hej Jag fick i som gåva en fastighet av min fader, i gåvohandlingen står det att gåvan ej skall vara förskott på arv, gåvan gjordes 2004. Nu har min fader gått bort, kan min broder nu komma och begära att han skall ha del i fastigheten. Meningen var att jag ensam skulle ha fastigheten då jag arbetat på fastigheten(lantbruk) hela min ungdom och vuxenliv med en jättelåg lön.

Lawline svarar

Enligt 6 kap. 1 § Ärvdablaken gäller att allt som om arvlåtaren (din far) gett en bröstarvinge i livstiden avräknas som förskott på arv, om ej annat har föreskrivits. Se https://lagen.nu/1958:637 Eftersom du har ett gåvobrev där det uttryckligen står att gåvan inte skall vara förskott på arv, kan din bror inte kräva del i fastigheten.
Lina RadovicRådgivare