Ingår testamenterad egendom i laglotten?

Hej Jag kommar från Danmark och har nyss fått reda på att min svenska pappa dog i januari 2010. Jag har alltid vetat om var han fanns, men vi har aldrig träffat varandra. Totalt finns det 1.900.000 SEK att fördela. I hans testamente har han skrivit att jag ska få 500.000 kr i kontant + smycken och annat lösöre. "Vad som därefter finns kvar skall sedan delass efter alla omkostnader" till några av hans släktingar. Han har inga andra barn och hans fru avled 2005 (inga barn). Jag vet om (och det visste väl också min pappa) att jag har rätt till laglott på hälften av kvarlåtenskapen. Men kommer jag då inte att få ärva det som står i testamentet? Han har väl förfogat över den disponibla kvoten som består av hälften av kvarlåtenskapen och upprättat ett testamente i vilket han anger hur den kvoten ska fördelas. Många vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Precis som du skriver har du rätt till hälften av din pappas kvarlåtenskap (enligt 7 kap 1§ Ärvdabalken, se https://lagen.nu/1958:637#K7P1S1), således egendom till ett värde av 950.000 kr. Enligt 7 kap 2 § (se https://lagen.nu/1958:637#K7P2S1) ska du dock från detta belopp avräkna vad du mottagit genom exempelvis testamente, såvida något annat inte framgår av testamentet. Det verkar inte som att din pappa har nämnt uttryckligen i testamentet att kontanterna, smyckena m.m. ska tillfalla dig +utöver+ din laglott. Om han inte när han levde givit uttryck för en sådan vilja, eller det på annat sätt klart framgår att så är fallet, anser jag den mest rimliga tolkningen vara att den testamenterade egendom är +en del av din laglott+, och att du därutöver endast har rätt till ytterligare egendom upp till just 950.000 kr. Såvida inte den till dig totala testamenterade egendomen (kontanterna, smyckena och det övriga lösöret) är värd minst 950.000 kr, måste du dessutom komma ihåg att +inom sex månader+ från det att +du delgavs testamentet+ (det vill säga fick tillgång till det i skriftlig form) antingen underrätta övriga testamentstagare om dina krav eller väcka så kallad klandertalan mot dem (enligt 7 kap 3 § Ärvdabalken, se https://lagen.nu/1958:637#K7P3S1) för att därigenom få ut hela din laglott. Skulle du missa denna tidsgräns, anses du ha godkänt testamentet och förlorar då din rätt till mer än testamentet säger. Vänliga Hälsningar
Carl-Henrik BrännbergRådgivare