Inbördes testamente och efterarv

Hej, vi är sambo utan barn och har ett gemensamt testamente enl. följande "att den som överlever den andre skall med full äganderätt erhålla den först avlidnes hela kvarlåtenskap med full äganderätt". Innebär skrivningen att kvarlåtenskap efter den sist avlidne tillfaller enbart dennes släkt? Hur bör vi formulera oss?

Lawline svarar

Hej,

Uttrycket full äganderätt tolkas i praxis som att efterarvsrätt för den först avlidnes arvingar är utesluten. Med er nuvarande formulering tillfaller egendomen helt riktigt den sist avlidnes arvingar. En avliden persons släkt har ingen ovillkorlig rätt till arv. Endast bröstarvingar, den avlidnes barn, har alltid rätt att få ut sin laglott. Detta innebär att man genom testamente kan utesluta den övriga släkten från arvsrätt.

Om ni vill att den först avlidnes arvingar ska ha rätt till dennes egendom efter den efterlevande sambons död, bör ni göra ett tillägg i testamentet om rätt till efterarv vid den efterlevandes död, alternativt föreskriva att egendomen ska erhållas med fri förfoganderätt. Den efterlevande får då fritt disponera över egendomen under sin livstid men är förhindrad att testamentera bort egendomen. Efter hans eller hennes död tillfaller det som är kvar av egendomen de efterarvsberättigade, vanligen den först avlidnes släkt.

Med vänlig hälsning

Nathalie MiskinRådgivare