Följden av ett eventuellt förskott på arv

Vad gäller om jag får en fastighet i gåva av min far eller rättare sagt övertar hans lån på fastigheten? Jag har två syskon och ett särkullbarn. Jag får fastighet något under marknadsvärde då det föreligger ett mycket stort renoveringsbehov. Mina syskon är ej idagsläget intresserade överhuvudtaget av fastigheten jag har erbjudit dem att vi övertar tillsammans och äger en fjärdedel var. Hur blir det när far avlider med laglotten. Mvh

Lawline svarar

Hej. Du skriver att du har två syskon och ett särkullbarn. Senare i texten talar du om att du vill att ni skall äga fastigheten ”alla fyra”. Jag tolkar detta som att du har två helsyskon och att din fader har ett särkullbarn. Att ta över betalningsansvaret för lånen på en fastighet jämställs med att betala pengar för fastigheten. Den del av fastighetens värde som motsvaras av lånen utgör alltså inte någon gåva från din far, utan ett köp. Jag tolkar dock din fråga som att fastighetens marknadsvärde är något högre än lånens belopp. Skillnaden mellan lånens belopp och marknadsvärdet är då en gåva från din far till dig, det är så att säga den del av fastighetens värde som du får ”gratis.” Enligt 6:1 Ärvdabalken (ÄB) behandlas en gåva till ett barn som ett förskott på arv, om inte gåvogivaren uttryckligen tillkännager att det inte är ett förskott. När ett förskott på arv har givits, måste detta beaktas när det slutliga arvet efter en person fördelas. Då gäller speciella regler i 6 kap. ÄB. Reglerna om förskott på arv går ut på att alla arvingarna skall få en lika stor andel av summan av gåvans värde och den övriga kvarlåtenskapen. Ibland är det ganska besvärliga beräkningar att göra, och jag skall försöka förklara reglernas innehåll så gott jag kan. När arvslotterna räknas fram skall man lägga ihop gåvans värde med den övriga kvarlåtenskapen (6:5 ÄB). Det sammanlagda värdet delas sedan upp på arvingarna, och den arvinge som fått gåvan får vid arvsskiftet sin arvslott minus värdet av gåvan. Ett exempel: Det finns 4 arvingar (A, B, C, D) och 700 i dödsboet. A har fått ett förskott på arv med 100. Vid arvlåtarens död lägger man ihop 100+700= 800. Detta delas med 4. A, B, C, D skall få 200 var. Från A:s lott avräknas gåvans värde (100), A får alltså endast 100 av de 700 som fanns i boet. Laglotten är hälften av vad varje arvinge skulle ha fått om arvet fördelats lika (7:1 ÄB). När ett förskott på arv har givits beräknas laglotten på summan av förskottet och den övriga kvarlåtenskapen. I ert fall innebär det alltså att var och en av er har rätt att få minst 1/8 av det sammanlagda värdet av förskottet och den övriga kvarlåtenskapen. Om förskottet skulle vara så stort att dina syskon inte kan få ut sin laglott, kan de kräva att du betalar tillbaka pengar. Detta kan man dock bara kräva om den gåva du fått är att likställa med testamente (7:4 ÄB). Det innebär att gåvan skall vara gjord med hänsyn till framtida dödsfall. När man bedömer detta får man titta på om gåvan givits kort tid före givarens död och om den framstår som ett sätt för den döde att fördela sina ägodelar mellan arvingarna. Hur den gåva du fått kommer att bedömas kan jag inte ge något säkert svar på, men om gåvan ges en längre tid före din fars död och de övriga arvingarna inte är intresserade av fastigheten, talar det emot att gåvan likställs med ett testamente. Om gåvan av fastigheten inte kan likställas med ett testamente kan du aldrig bli skyldig att betala tillbaka något (6:4 ÄB). Det som händer är istället det jag beskrivit ovan, alltså att gåvans värde räknas av från din arvslott. Återkom gärna om du undrar något mer. Ärvdabalken finns länkad nedan. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19580637.htm Vänligen,
Georg DellborgRådgivare