Ingen återbäringsrätt för universella testamentstagare.

Gift par utan barn testamenterar all kvarlåtenskap, förutom ett antal smärre penninglegat, till mig efter bådas frånfälle. Det framkommer vid bouppteckingen att efterlevande makan som haft god man när hon bott på sjukhem gett bort 1,4 Mkr till förmån för syskonbarn på hennes sida. Boets värde var 2,4 Mkr (2,3 efter första maken). Har jag som universell testamentstagare (ej släkt) någon möjlighet att kräva tillbaka/ återbära gåvor eller får jag ”nöja” mig med det som finns kvar i dödsboet efter det att penninglegat betalts ut?

Lawline svarar

Hej, När man i testamentet skriver all kvarlåtenskap är man en så kallad universell testamentstagare, vilket innebär att man får det som återstår av boet efter att eventuella legat, laglotter osv. har givits ut. Man har med andra ord ingen rätt att kräva tillbaka gåvor som gjorts under testatorns livstid, då denna har rätt att göra vad den själv behagar med sin egendom. Det du förmodligen tänker på är arvingar till första makens återbäringsrätt då efterlevande maken orsakat en väsentlig minskning av boet, detta regleras i Ärvdabalken 3 kapitlet 3§. Det ska dock noteras att det i paragrafen ställs upp ett krav på ond tro. Ert universella testamentsförordnade efter båda makarna omfattas alltså inte av återbäringsrätten och Ni får nöja Er med den del av kvarlåtenskapen som återstår efter att eventuella legat delats ut. Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare