Testamenttagaren dör innan testator

Hej, min mor är nyligen avliden och levde i samboförhållnade. Sambon lever och hade upprättat ett testament där min mor var mottagare av ev arv. Sambon vill nu att jag och min syster ska ärva hans lott (till syfte att förhindrar att andra släktingar ärver, han har inga egna barn, endast en bror). Behövs det upprättas ett nytt testamentet där vi står som emottagare, eller gäller det befintliga (det är bevittnat)?

Lawline svarar

Om en testamentstagare dör innan hans rätt inträtt träder testamentstagarens avkomlingar in i hans eller hennes ställe under förutsättning att de har arvsrätt efter testator. Eftersom ni inte har någon arvsrätt efter eran mammas sambo så kan ni inte träda i eran mammas ställe för att uppbära arv enligt testamentet. För att ni skall få ärva krävs att ett nytt testamente upprättas. Det följer av 11 kap. 6§ Ärvdabalken, Se https://lagen.nu/1958:637
Lina RadovicRådgivare