Testamente till förmån för omyndig

Hej! Jag har ett omyndigt barn (7 år). Skild sedan flera år med modern. Kan jag förordna i mitt testamente att ALL kvarlåtenskap efter mig ska stå under särskild förvaltning (för att inte min kvarlåtenskap ska kunna förvaltas av barnets moder) tills barnet fyller 20 år, eller kan barnets mor kräva ut laglotten?

Lawline svarar

Hej, Regleringen för testamente återfinns i ärvdabalkens (ÄB) 10:e kapitel, se https://lagen.nu/1958:637. Under förutsättning att formkraven i 10:1 ÄB uppfylls kan du givetvis förordna att egendomen skall tillfalla att all egendom skall tillfalla barnet utan att modern får ta del av pengarna. Jag skall här tillägga att din laglott tillfaller barnet och inte modern. Vad gäller formen för äganderätt så presumeras full äganderätt om inget anges men givetvis kan man för att vara extra tydlig ange att egendomen ärvs med full äganderätt för barnet. Vad som däremot blir aktuellt och som jag också tror att din fråga egentligen rör är hur pengarna kan skyddas från din moder. Givetvis kan det skrivas att pengarna skall stå under särskild förvaltning och modern kan då inte komma åt något. Det man gör är att förordnar så att överförmyndaren utövar den särskilda förvaltningen. Möjligen kan hjälp tas av bank eller liknande för att få detta riktigt eller kan överförmyndaren kontaktas. Om överförmyndare regleras det i 12-13 kapitlet i föräldrabalken (FB), se https://lagen.nu/1949:381. Att egendom kan villkoras så att den endast tillfaller den omyndige under överförmyndarens förvaltning framgår av 13:2 2st FB. Hoppas att jag givit svar på din fråga! Med vänlig hälsning
Daniel Jessen-WinboRådgivare