Återkallelse av testamente

Hej! Har en fråga ang testamenten. Om en testator upprättat 2 st testamente, varvid det senast upprättade ogiltigförklarats pga att det författats under påverkan av en psykisk störning. Är det trots ogiltigförklaringen att anse som en återkallelse av det äldre? Alltså ska arvingarna enligt arvsordningen eller enligt det tidigare upprättade testamentet ärva? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler om testamente återfinns i Ärvdabalken (ÄB) 10-14 kap, se https://lagen.nu/1958:637#K10. 13 kap 2§ ÄB stadgar att ett testamente som upprättats under psykisk störning är ogiltigt. Det avgörande är alltså om den psykiska störningen förelåg vid tidpunkten för testamentets upprättande och inte om den uppstått senare. I ÄB finns det utförliga regler för upprättande av testamente, bl.a. krav på skriftlighet och bevittning, se ÄB 10 kap 1§. När det gäller återkallelse av testamente, finns det däremot inte samma utförliga regler. Det väsentliga är att testator på något sätt har gett uttryck för sin vilja att testamentet inte längre skall gälla. Detta kan göras ex. genom att testator förstör testamentet, se ÄB 10 kap 5§. I praxis har hovrätten slagit fast att även upprättandet av ett nytt testamente medför att det gamla ses som återkallat, se RH 1994:67. I detta fall var fråga om ett senare upprättat testamente skulle anses som en återkallelse av det förra, eller endast som ett komplement till detta. Frågan i detta fall är om ett testamente som upprättats under psykisk störning kan ses som ett giltigt återkallande av det förra. Enligt min mening torde det inte föreligga någon giltig återkallelse, d.v.s. det första testamentet är fortfarande giltigt. Detta förutsätter dock att testator inte i ett tidigare skede, före det att den psykiska störningen inträdde, klart givit uttryck för sin vilja att testamentet inte skall vara giltigt. I slutändan blir denna fråga en sak för domstolen att bedöma mot bakgrund av samtliga uppgifter. Hoppas svaret varit till hjälp! Med vänlig hälsning
Caroline NilssonRådgivare