Syskonbarnbarns arvsrätt då testamente finns

Ärver jag farmors brors fru? Min farmor och far är döda. Farmors bror dog först och sedan hans fru. De hade inga barn. Nu har hans frus syster ärvt allt. Om min farmors bror testamenterat allt till sin fru, ärver inte bröstarvingar till honom något då? Farmor hade en annan bror som var gift utan barn. Han dog först och sedan frun. Då ärvde jag.

Lawline svarar

Hej! Av 2 kap. 1 § Ärvdabalk (1958:637)https://lagen.nu/1958:637 framgår vilka som är bröstarvingar. Där står det att det är avkomlingarna till arvlåtaren som ärver. Avkomlingarna till arvlåtaren är den avlidnes barn, barnbarn osv. i ett rakt nedstigande led. Eftersom din farmors bror och hans fru inte hade några barn finns inte heller några bröstarvingar. Precis som du säger så skulle en bröstarvinge ha rätt till sin så kallade laglott enligt 7 kap. samma balk. Det är den del av egendomen en person inte kan testamentera bort. I ditt fall finns inga laglottsberättigade och din farmors bror kan testamentera bort hela sin egendom till sin fru. Anledningen till att du tidigare ärvt under liknande omständigheter kan vara att inget testamente fanns i det fallet. Vänligen
Hampus JohanssonRådgivare