Testamente till förmån för hustruns syster

Jag och min hustru ( gifta och barnlösa) vill att våra tillgångar skall ärvas av hennes syster eller systerns barn då vi båda är borta. Jag har syskon och syskonbarn men vill inte att de skall ärva något. Kan vi skriva ett testamente där vi så förordar.

Lawline svarar

Hej Då ni inte har några bröstarvingar är det fritt att testamentera er egendom till din hustrus syster eller systerbarn efter att ni båda avlidit. Om din hustrus föräldrar är vid livet bör även hon skriva ett testamente då hennes föräldrar annars skulle ärva före hennes syster ÄB 2:2. Upprättandet av testamentet måste följa viss formalia som står angivet i ÄB 10 kap som du hittar här https://lagen.nu/1958:637 För att få ett korrekt upprättat testamente rekomenderar jag att ni kontaktar en verksam familjerättsjurist.
Ivar NäslundRådgivare