FrågaÖVRIGTÖvrigt03/05/2010

Bestridande av p-bot (kontrollavgift).

Bestrider en p-bot. Anm via tfn svar att apparaten inte tog emot mynt. Bolaget avvisar överklagan, hänvisar till inkasso & tingsrätt. Påstår att vakten gjort en grundlig genomgång av apparaten.

Lawline svarar

När en biljettautomat är ur funktion har man skyldighet att uppsöka en annan automat inom parkeringsområdet. Om det inte är möjligt, då det inte finns några i närheten, ska man som du ha gjort, ringa in och få ett kontrollnummer. Om parkeringsautomaten senare konstateras ur funktion, av bolaget blir p-boten (kontrollavgiften, som det formellt heter) vanligen avskriven. Jag antar att du har fått ett kontrollnummer, men att bolaget vid deras undersökning av apparaten inte fann att det var något fel under tidpunkten. Du kan överklaga bolagets avvisan till tingsrätten. Men det är du som då har bevisbördan för att apparatten var ur funktion och att det inte fanns några andra biljettautomater tillgängliga. En process kan bli långdragen och kostsam. Jag vet inte om en biljettautomat anses vara ur funktion om den inte tar emot mynt. Den kanske fortfarande anses vara i funktion om den tar emot kort. Ring bolaget och kolla det först. MVH
Thor-Amadeus MorillasRådgivare