Ogiltigt testamente till följd av vittnesjäv?

Vad gäller om ett testamente är bevittnat av syskon till den som skrivit testamentet? Blir testamentet då alltid ogiltigförklarat, även om syskonen inte finns nämnda i testamentet? Finns det något prejudikat på detta?

Lawline svarar

Hej, Betämmelser om arv och testamente hittar du i ärvdabalken (ÄB), den kan du hitta här https://lagen.nu/1958:637 I 13 kap ÄB regleras testamentes ogiltighet. En ogiltighetsgrund är om testamentet inte upprättats i enlighet med de formkrav som råder, se 13 kap 1 § ÄB. Formkraven finns i 10 kap ÄB. I 10 kapitlet 4 § första stycket ÄB återges grunder för sk vittnesjäv. Grunderna i första stycket föranleder, till skillnad från de i andra stycket, hela testamentets ogiltighet. I första stycket anges att syskon till testatorn inte får tas till testamentsvittne. Har så skett är således hela testamentet ogiltigt. Detta framgår direkt av lagtexten. Med vänlig hälsning,
Hanna RehnRådgivare