FrågaÖVRIGTÖvrigt29/04/2010

Parkeringsautomat ur funktion

Jag har fått en p-bot av Q-park. Jag kunde inte köpa en boiljett eftersom automaten var ur funktion. Ringde då till felanmälan men efter ca 7 minuters väntan i telefonkö var jag tvungen att avbryta samtalet pga ett affärsmöte. La istället en lapp om situationen på instrumentbrädan. Min fråga är: Har jag lagligt stöd i min överklagan? De har ju inte uppfyllt sin del av avtalet eftersom de inte har tagit emot min felanmälan.

Lawline svarar

Om parkeringsautomaten är trasig ska du uppsöka annan automat inom parkeringsområdet. Om det inte finns fler automater ska du ringa och anmäla att maskinen är ur funktion. Du får då ett kontrollnummer. Om parkeringsautomaten senare av företaget konstaterats ur funktion blir kontrollavgiften vanligen avskriven. Du kan alltså få ett kontrollnummer som gör att du inte får en p-bot eller kontrollavgift som det formellt heter. Du kan överklaga din kontrollavgift till företaget och förhoppningsvis kan de konstatera att den var ut funktion vid det tillfället. Om inte överklagan godtas kan du givetvis föra en process i tingrsätten, den riskerar dock bli långdragen och kostsam. Men du ska kunna visa att biljettautomaten var ur funktion och även varför du inte ringde och fick en kontrollnummer. Du kan visa på dina samtalslista att du har ringt och väntat i 7 minuter och anledningen till att du inte kunde vänta längre var att du hade möte. Men du måste fortfarande bevisa att den var ur funktion, och även att det inte fanns andra biljettautomater tillgängliga.
Thor-Amadeus MorillasRådgivare