FrågaÖVRIGTÖvrigt27/04/2010

Bygglov

Hej, Bor i ett brf parhus med tillhörade tomt. Ville ställa upp en ovanjord pool på tillhörande tomt men fick avslag. Orsak till avslag var enl. styrelse att poolen behövde bygglov, styrelsen var ansvarig om någon olycka skulle hända, och styrelsen visste inte hur försäkringar skulle gälla vid ett olycksfall. Enligt poolförsäljare så behöver inte poolen bygglov då den inte är fastmonterad utan kan flyttas närsom. Jag menar dessutom att det är jag som ska uppfylla kraven som finns på pool och dessutom vara ansvarig då detta ej är något som tillhör fastigheten. Gör styrelsen rätt som nekar mig till att ställa upp en vanlig rund pool ? MvH Tony Hammarström

Lawline svarar

Hej Tony, Vad jag förstår din fråga som så undrar du om det krävs bygglov för att du ska få ställa upp en mindre pool på din tomt (det vill säga ej i egentlig mening bygga någonting). I första hand när det handlar om bygglov ska man kontrollera kommunens detaljplan och se om någonting är föreskrivet däri, om inget särskilt är angivet stadgas det i Plan- och bygglagens (1987:10) 8 kap när det krävs bygglov, relevanta bestämmelser i ditt fall är 8:1-7, se https://lagen.nu/1987:10#K8. Ingen av dessa paragrafer stadgar att du behöver bygglov för att uppföra din pool (så som jag förstått att din plan är att uppföra den). Mitt svar är att bygglov med all sannolikhet ej krävs. Hoppas svaret är till hjälp. Lycka till! Hälsningar, Jennie
Jennie SvenssonRådgivare