FrågaÖVRIGTÖvrigt27/04/2010

Ansvar enligt EKMR

två frågor: 1) om en kommun bryter mot europakonventionen är det då kommunen eller staten som ansvarar för det?? skadestånd o sånt alltså 2) är frågor om organisationsnummer till ideella föreningar omfattade av 6 art i europakonventionen? tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Europakonventionen om mänskliga rättigheter, EKMR är inkorporerad i svensk lag och därmed kan både fysiska, såväl som juridiska bli ansvariga för brott mot någon av dess artiklar. Därmed är det Kommunen som är ansvarig för brott mot EKMR och inte staten även om kommunen är en del av den statliga verksamheten. Gällande fråga nummer två förstår jag inte riktigt hur du menar. Art 6 EKMR rör rätten till en rättvis rättegång, hur menar du att en sådan blir orättvis vid en fråga om organisationsnummer till ideella föreningar? Du får gärna utveckla frågan och återkomma. Mvh
Dennis CarlssonRådgivare